Pages

Saturday, October 16, 2010

Bulu mata indah mempesona

Solekan bukan lagi satu perkara yang membebankan, malah sudah menjadi sebahagian daripada keperluan setiap wanita. Namun, untuk mendapatkan wajah yang ‘lengkap’ dengan penggunaan solekan yang ringkas, maskara memainkan peranan. Hal ini terjadi kerana maskara yang akan memberi ilusi cantik pada mata kamu. Jadi, ingin mengetahui apakah rahsia kecantikan maskara? Ikuti panduan yang disenaraikan di bawah ini. mata kamu. Jadi, ingin mengetahui apakah rahsia kecantikan mascara? Ikuti panduan yang disenaraikan di bawah ini:

Cara pakai
1. Sapukan maskara pada bahagian atas dan dalam bulu mata terlebih dahulu. Oles daripada akar bulu mata.

2. Kemudian, sapu maskara melalui bahagian atas bulu mata. Ini bertujuan untuk memanjangkan lagi bulu mata.

3. Seterusnya, oles mascara di bahagian bulu mata bawah. Gunakan cara zig zag dan menegak.

Cara bersih

1. Mula-mula, gunakan ‘makeup Kemudian, sapu pada remover’ yang telah bahagian dititiskan pada kapas muka dan sapu dari tepi mata ke bahagian dalam.

2. Kemudian, sapu pada bahagian dalam. atas diikuti bawah.

Jenis-jenis maskara:
Menebalkan (thickening mascara)
Bagi wanita yang memiliki bulu mata panjang dan tidak tebal atau bulu mata pendek tetapi lentik, maskara jenis ini dapat membantu.

Melentik (curling mascara)
Pilih berus maskara berbentuk melengkung kerana bulu mata lentik boleh terbentuk dengan berus yang tepat dan lengkungan yang sempurna.

Kesan panjang (lengthening mascara)

Jenis maskara ini mengandung plastic polymers yang akan melekat pada hujung bulu mata.

Masakara yang dijual di pasaran:
1. Non-waterproof mascara
Maskara ini mengandung formula yang tidak tahan air dan mudah luntur. Tetapi maskara begini ada kelebihannya iaitu mudah dibersihkan. Oleh itu, ia amat sesuai untuk Muslimah yang mementingkan kecantikan dan dalam masa yang sama tidak mengabaikan kewajipan solat lima kali sehari. Mengandungi formula tahan air. Jadi, gunakan ‘eye makeup remover’ atau ‘baby oil’ untuk menanggalkan mascara ini. Maskara begini sesuai digunakan oleh para gadis ketika datang bulan supaya kamu tidak perlu memakainya berulang kali. Kamu hanya perlu membersihkannya setelah pulang ke rumah.

2. Waterproof mascara
Mengandungi formula tahan air. Jadi, gunakan ‘eye makeup remover’ atau ‘baby oil’ untuk menanggalkan mascara ini. Maskara begini sesuai digunakan oleh para gadis ketika datang bulan supaya kamu tidak perlu memakainya berulang kali. Kamu hanya perlu membersihkannya setelah pulang ke rumah



No comments:

Post a Comment